Doporučení před jízdou
nikdy nevíte, kdo Vám vleze do cesty

Jízda s obytným vozem či karavanem je samozřejmě odlišná od řízení běžného osobního automobilu. Při dodržování základních pravidel, není důvod se řízení obytného vozu  a karavanu nějak obávat.

Jízda s obytným vozem

  • Před jízdou zavřete všechna okna, světlíky, sklopte anténu či satelit. Důležité je uvnitř vozu dobře upevnit všechny předměty. Velkou pozornost věnujte stavu pneumatik. 
  • Při řízení vozidla vždy pamatujte na to, že neřídíte závodní automobil, ale poměrně velké a těžké vozidlo o délce 7m, ( s nosiči kol až 8 ), šířce 2,3m, výšce až 3,2m a hmotnosti 3500kg . Myslete na to především při brzdění, dodržujte dostatečnou vzdálenost od před vámi jedoucího vozidla a snažte se zabránit tomu, abyste museli prudce zabrzdit. Stejně tak si dávejte pozor při najíždění do zatáček. Nadjíždějte si. Pozor si dejte hlavně ve městě, obytný vůz  je vyšší a širší než klasické osobní auto, na které jste zvyklí, takže pozor především na různé cedule, visící reklamy, nízké balkóny nebo dopravní značky u silnice a připevněné na sloupy zasahující do silnice. Stejně tak i při projíždění úzkými uličkami myslete na to, že vám zadní část auta může vybočit a mohli byste poškodit zaparkovaná auta. Buďte proto vždy maximálně obezřetní. Při odbočování si vždy trochu nadjíždějte.
  • Parkování: Zvláštní pozornost je třeba věnovat při najíždění DO a Z trajektů. Pracovníci lodi se snaží dostat na palubu co nejvíce vozidel a dochází zde často k poškozením. Při parkování a vjezdu do zúžených míst využijte vždy další osoby posádky k jejich navádění.
  • Předjíždění:  Důležité je i pozornost věnovat předjíždění velkých nákladních souprav, autobusů apod., na víceproudých dálnicích. Od těchto souprav vznikají vzdušné turbolence. Podobné jevy nastávají i při vzájemném míjení větších vozidel v protisměru. Snažte se dodržovat větší boční odstup od velkých proti jedoucích vozidel. To samé platí pří vyjíždění do volné krajiny, na horizont. Pozor na boční vítr. Mějte na paměti, že řídíte těžší vůz kolem 3,5 tuny. Motor většinou mívá max. kolem 125 koní,. Při předjíždění do kopce neočekávejte žádné extrémní zrychlení a při jízdě z kopce přeřaďte na nižší převodový stupeň a využívejte co nejvíce k brždění motor . 
  • Rychlost: Při jízdě si stanovujte rychlost o 20-30 km/h nižší než by tomu bylo u osobního auta - zejména v zatáčkách, na kruhových objezdech či na silnicích nižší třídy. Na dálnici doporučujeme cestovní rychlost kolem 110km/h. Při optimálním využití všech rychlostních stupňů, dobrých povětrnostních podmínkách a rovinatém terénu se dokážete dostat se  spotřebou pod 10l na 100km.
  • Zabezpečení vozidla:  Nenechávejte na sedadlech, za oknem, na stole ani jinde na viditelném místě žádné cennosti. Na městských či plážových parkovištích především na italském či španělském pobřeží působí obrovské množství zlodějů, kteří Vás po zaparkování sledují a do auta se dostanou hrubou silou, vylomením zámku nebo okna. Na pláži parkujte vždy tak, abyste na vozidlo viděli. Choďte ho pravidelně kontrolovat.  Pozor také na parkoviště u nákupních center v tuzemsku i zahraničí. . Doporučujeme, aby alespoň jeden z posádky vždy zůstal při nákupech ve vozidle. Podle možností parkujte pokaždé vozidlo na co možná nejfrekventovanějším místě, Nikdy však na zastrčeném, či odlehlém místě. Uhradit poplatek za parkovné je někdy levnější, než ztráta cenností, dokladů nebo poškození vozidla a zkažená dovolená.

Jízda s karavanem

  • Před jízdou se psychicky připravte na klidnou jízdu, zásadní je nespěchat a vyrazit s časovou rezervou, aby řidič a celá osádka nejeli ve stresu a byl dostatek času si pravidelně během cesty odpočinout. Před samotným výjezdem je důležité dbát na důslednou kontrolu soupravy. Překontrolujte, zda je karavan správně zapojen k tažnému zařízení vozidla. Dále překontrolujte zda je dobře zasunuta a připojena elektrická zásuvka 12 V. Vyšlete někoho z posádky vozidla k zadnímu osvětlení karavanu a společně odzkoušejte zadní lampy karavanu. Dále je nutné uvolnit parkovací ruční brzdu, překontrolovat zda jsou zvednuté stabilizační nohy karavanu, zavřít všechna okna a světlíky, zatáhnout schůdky, sklopit anténu či satelit. Důležité je uvnitř karavanu dobře upevnit všechny předměty. Televizi je nejlepší sundat z držáku a uskladnit v lůžkovinách. Velkou pozornost věnujte stavu pneumatik. Překontrolujte zda není mechanicky poškozena, překontrolujte tlak v pneumatikách. Pro klidnou a bezpečnou jízdu s karavanem je důležité správné rozmístění těžších předmětů v karavanu. Těžší předměty umísťujte na podlahu a co nejvíce ke středu nápravy. Pokud je umístíte do přední, nebo zadní části, zvyšuje se tím riziko podélného rozkmitání celé soupravy. Nezapomeňte vypnout plynové lahve a zavřete hlavní uzávěry plynu.
  • Jízdní vlastnosti: Karavan výrazně ovlivňuje jízdní vlastnosti tažného vozidla, můžeme říci, že nepříznivě a soustavně po celou cestu. Dnešní moderní karavany, jsou vybaveny účinným brzdovým systémem, kvalitními tlumiči, stabilizačním zařízením, které je mechanické AKS či elektronická stabilizace ATS.
  • Rychlost: Zkušenosti ukazují, že dobré jízdní vlastnosti jsou do rychlosti 80 km/h. Dnešní nové karavany umožňují jízdu i vyšší rychlosti, vysoce zde však narůstá citlivost na změny směru jízdy, nerovnosti na silnici či boční vítr. Znatelně také stoupá spotřeba pohonných hmot tažného vozidla.

  • Předjíždění: Nejnebezpečnějším manévrem při jizdě s karavanem je předjíždění. Oproti jízdě s osobním vozidlem, trvá podstatně déle, souprava je pomalejší a hlavně o několik metrů delší a nemůže se rychle zařadit zpět do svého pruhu. Toto manévrování a zařazení zpět do pruhu usnadní velká správně upevněná a seřízená přídavná zrcátka. Důležité je i pozornost věnovat předjíždění velkých nákladních souprav na víceproudých dálnicích. Od těchto souprav vznikají vzdušné turbolence, která vás mohou vytlačovat k pravému okraji vozovky a mají tendenci jízdní soupravu rozkývat. Podobné jevy nastávají i při vzájemném míjení větších vozidel v protisměru. Snažte se dodržovat větší boční odstup od velkých proti jedoucích vozidel.
  • Při projíždění zatáček, při odbočování si vždy nadjíždějte.
  • Jízda z kopce: Přívěs tlačí na tažný automobil, zatímco v zatáčkách má karavan tendenci pokračovat v přímém směru, a tím vytlačovat záď vozu směrem ven. Před zatáčkami v klesáních je nutné soupravu zpomalit s dostatečným předstihem a sjíždět velmi pomalu.
  • Nejklidněji se chová karavan při jízdě do kopce,  na přímých úsecích s dobrým asfaltovým povrchem.

Přejeme Vám šťastnou cestu, mnoho příjemných zážitků strávených s obytným vozem nebo karavanem.